بانک ۲۴

بانک و بانکداری و بیمه

بانک ۲۴

بانک و بانکداری و بیمه

آشنایی با پول الکترونیکی و دیجیتال و آثار آن در جهان امروز

پول الکترونیکی یا دیجیتالی، ارزش پول واحدهای پول منتشره از سوی دولت یا بخش خصوصی است که روی یک وسیله الکترونیکی ذخیره شده است.












پول الکترونیکی یا دیجیتالی، ارزش پول واحدهای پول منتشره از سوی دولت یا بخش خصوصی است که روی یک وسیله الکترونیکی ذخیره شده است.

پول الکترونیکی، آثار تجاری، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی قابل توجهی دارد. مهم ترین اثر گسترش استفاده از پول الکترونیکی به عرضه پول، سیاست های پولی و بانک مرکزی اختصاص دارد.

اما سوال این است که پول دیجیتال یا پول الکترونیکی چیست و در چه مواردی مورد استفاده قرار می گیرد؟

به گزارش منابع اینترنتی، با توجه به قابلیت پول الکترونیکی برای جایگزینی به جای اسکناس و سکه، این امکان وجود دارد که پول الکترونیکی به تدریج جایگزین پول بانک مرکزی شود و بدین ترتیب موقعیت انحصاری بانک مرکزی در زمینه های سیاست گذاری پولی، نظارت بانکی، نظارت بر نظام پرداخت ها، ثبات نظام مالی و به ویژه استقلال آن تحت تاثیر قرار بگیرد.

● آثار گسترش کاربرد پول الکترونیکی بر اقتصاد

نتایج ارزیابی آثار گسترش کاربرد پول الکترونیکی بر اقتصاد ایران نشان می دهد نشر گسترده پول الکترونیکی اثر ناچیزی بر حجم پول، قدرت کنترلی بانک مرکزی و سیاست های پول به همراه خواهد داشت.البته واکنش های بانک مرکزی در قبال نشر پول الکترونیکی، نقش بسیار مهمی در چگونگی تاثیرگذاری گسترش کاربرد پول الکترونیکی بر اقتصاد دارد.اگرچه تا کنون اقتصاددانان تعریف جامع و مانعی از پول، که بتواند همه ویژگی ها و وظایف پول را پوشش دهد، ارائه نکرده اند، اما می توان با کمی اغماض، پول را به عنوان وسیله ای برای دادوستد که مورد قبول عموم افراد جامعه باشد، تعریف کرد.

● پول یکی از مهم ترین اختراع های بشر

پول در زندگی اقتصادی بشر از چنان اهمیتی برخوردار است که برخی از آن به عنوان یکی از مهم ترین اختراع های بشر یاد کرده اند و تاریخ اقتصادی را با توجه به اهمیت نقش پول به ۳ دوره اقتصاد پایاپای، دوره اقتصادی پولی و اقتصاد اعتباری تقسیم می کنند.با توجه به پیشرفت روزافزون فناوری اطلاعات و ارتباطات و گسترش استفاده از پول الکترونیکی از اواسط دهه ۱۹۹۰، شاید بتوان دوره کنونی را نیز دوره اقتصاد اینترنتی نامید.گسترش روزافزون استفاده از پول الکترونیکی، پیامدهای تجاری، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی قابل ملاحظه ای به همراه دارد.از نظر اقتصادی مهم ترین آثار گسترش استفاده از پول الکترونیکی بر عرضه پول، سیاست های پولی و بانک مرکزی است.آثار گسترش کاربرد پول الکترونیکی بر سیاست های پولی از آن جهت که می تواند کارآیی یکی از ابزارهای سیاست گذاری کلان اقتصادی دولت برای دستیابی به اهداف اقتصادی خود، به خصوص تثبیت سطح عمومی قیمت ها را کاهش دهد، بسیار حائز اهمیت است.

● ویژگی های پول الکترونیکی

پول الکترونیکی نوعی ابزار مالی الکترونیکی است که می تواند جانشین بسیار خوبی برای پول بانک مرکزی باشد.ارزش پولی ذخیره شده روی وسیله الکترونیکی را به راحتی می توان به وسیله الکترونیکی دیگری انتقال داد.این روش با سیستم های پرداخت الکترونیکی مرسوم، نظیر کارت های پرداخت و اعتباری و نقل و انتقالات کابلی که هریک به طور معمول نیازمند اخذ مجوز مستمر بوده و ممکن است در هر معامله متضمن بدهکار و بستانکار کردن حساب های بانکی باشد، متفاوت است. اگر چه درفرآیند توسعه پول الکترونیکی، انواع بسیار متفاوتی از فرآورده های پول الکترونیکی با ویژگی های مختلف عرضه شده اما در طراحی همه آن ها سعی شده است حداقل همه ویژگی های پول بانک مرکزی لحاظ شود.به طور کلی انواع های پول الکترونیکی را از نظر فنی می توان به ۲ دسته تقسیم کرد:

۱) پول الکترونیکی مبتنی بر کارت های هوشمند

۲) پول الکترونیکی مبتنی بر نرم افزار رایانه ای

● پول الکترونیکی مبتنی بر کارت های هوشمند

پول الکترونیکی مبتنی بر کارت های هوشمند، برای تسهیل پرداخت های با ارزش کم در معاملات خرد رو در رو طراحی شده است، بنابراین انتظار می رود که پول الکترونیکی مبتنی بر کارت های هوشمند، استفاده از پول بانک مرکزی و نیز در حد کمتر استفاده از کارت های اعتباری و پرداخت را برای پرداخت های مستقیم، کاهش دهد.

● پول الکترونیکی مبتنی بر نرم افزار رایانه ای

پول الکترونیکی مبتنی بر نرم افزار رایانه ای نیز از طریق کاهش هزینه های مبادلاتی با تسهیل نقل و انتقال پول میان انواع مختلف حساب ها، بانک ها و کشورها و نیز سرریز های یادگیری، تقاضای سپرده های دیداری را تحت تاثیر قرار می دهد و آن را کاهش خواهد داد.

● پول الکترونیکی یعنی فراملیتی یا بی مرز بودن

مهم ترین ویژگی پول الکترونیکی یعنی فراملیتی یا بی مرز بودن آن، نقش مهمی در اثرگذاری بر دیگر متغیرهای اقتصادی ایفا می کند.

اگر چه این ویژگی ازنظر دولت ها منشاء برخی تبعات تلقی می شود اما به ارتقای سطح کارایی مبادله های بین المللی کمک قابل ملاحظه ای می کند.به طور طبیعی با استفاده از پول الکترونیکی، هزینه نقل و انتقال بین المللی وجوه، به طور قابل توجهی کاهش خواهد یافت.





روزنامه خراسان ( www.khorasannews.com )

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد