اطلاعیه

به اطلاع کلیه بازدید کنندگان محترم می رساند سایت جدید بانکی ها از تاریخ

۲۵ مرداد ۱۳۸۹ با طراحی و بخش های جدید آفتتاح شد.

 

 www.TheBankers.ir

 

لطفا آدرس ما را یادداشت کنید و به سایرین نیز بگویید.

 

 

 

فرمول «سود» در بازار اجاره مسكن

   
alt در گذشته نه چندان دور اجاره مسكن وسيله‌اي براي كمك خرج افراد غالبا مسن بود كه با نيتي خيرخواهانه واحد مسكوني مازاد خود را در اختيار زوج‌هاي جواني مي‌گذاشتند كه توانايي خريد مسكن را نداشتند.

امروزه اما به بازار اجاره و اجاره‌داري به چشم يك تجارت پرسود نگريسته مي‌شود كه روند افزايشي مهاجرت از يك سو و گراني مسكن در سال‌هاي گذشته از سوي ديگر، باعث رشد فزآينده تقاضا در اين بازار است.
هر ساله در بازار املاك استيجاري، درصدي به عنوان افزايش اجاره بها تعيين مي‌شود كه اكثر مالكان از اين نرخ تبعيت مي‌كند و مستاجران هم چاره‌اي جز پذيرش ندارند، ولي امسال شاهد تغيير رويه‌اي ناگهاني در بازار اجاره هستيم، بدين صورت كه اكثر مالكان تمايلي به گرفتن پول پيش نداشته و اجاره بهاي بيشتري نسبت به سال‌هاي قبل طلب مي‌كنند، اين تغيير رويه به گفته كارشناسان علل مختلفي دارد كه از نظر آنها عمده اين دلايل مربوط به پايين بودن نرخ سود سپرده در نظام بانكي و پولي كشور است.
نكته‌اي كه در اين ميان مغفول مانده و هيچ‌كس در مورد آن صحبتي نمي‌كند، نرخ سود در بازار اجاره مسكن است.
ساليان سال است كه به‌رغم تغييرات گسترده در نظام پولي و بانكي كشور، نرخ سود در بازار اجاره طبق فرمول سنتي و قديمي براساس هر يك ميليون، 30 هزار تومان محاسبه و اخذ مي‌شود. اين بدان معنا است كه سود ماهانه پول در بازار اجاره مسكن 3 درصد و از قرار سالانه 36 درصد محاسبه مي‌شود.
حال با توجه به نرخ سود بانكي براي سپرده‌هاي يكساله كه 14 درصد مصوب شده و سود اوراق مشاركت كه حداكثر 17 درصد است، دور....
ادامه نوشته

دهه شصتي‌ها در راه بازار كار

 به دنبال اعلام رسمي جهش نرخ بيكاري به 6/14 درصد در بازار كار، تحليل‌ها حكايت از آن دارد كه موج جمعيتي دهه 60 وارد بازار كار شده است. اضافه شدن اين موج جمعيتي به جمعيت فعال كشور در حالي صورت مي‌گيرد كه فضاي كسب وكار كشور به دلايل مختلف هنوز مستعد جذب سرمايه‌گذاري‌هاي لازم براي ايجاد فرصت‌هاي شغلي كافي نيست و تصميم‌سازان اقتصادي همچنان مقوله ايجاد شغل را در چارچوب اقتصاد خرد از طريق راهكارهايي چون اعطاي وام دنبال مي‌كنند و از ابعاد كلان موضوع غافلند.

هجوم دهه شصتی‌ها به بازار کار
خبرگزاری مهر با انتشار گزارشی تحلیلی نوشت: ورود متولدین دهه 60 به بازار کار، نامتعادل بودن عرضه و تقاضا، سرمایه‌گذاری نامناسب در ایجاد اشتغال مولد و تصاحب چند میلیون فرصت شغلی توسط خارجی‌ها از دلایل دو رقمی بودن نرخ بیکاری و نوسانات آن گزارش شده است.
به گزارش خبرگزاری مهر، بررسی روند افزایش نرخ بیکاری و موج ورود کارجویان به بازار کار نشان می‌دهد که با وجود تلاش‌های دولت‌ها، بخش‌های خصوصی و تعاونی برای ایجاد فرصت‌های شغلی، سالانه کارجویان جدیدی به صف متقاضیان شغل می‌پیوندند که این موضوع باعث می‌شود این صف گاهی روز به روز طولانی‌تر شود.
صف بیکاری طولانی‌تر شد
بررسی‌های آماری حاکی از آن است که نه تنها نرخ بیکاری در هیچ دوره زمانی نتوانست به تعادل برسد؛ بلکه در اکثر مواقع بالای 10 درصد و به اصطلاح دو رقمی باقی ماند تا همچنان شاهد صف طولانی متقاضیان کار در کشور باشیم؛ هر چند با رسیدن نرخ بیکاری به 6/14 درصد در بهار 89، صف بیکاری طولانی‌تر شده است. البته ذکر این نکته ضروری است که در بیشتر کشورها همیشه بازارهای کار دارای ورودی و خروجی‌هایی هستند که در پی یافتن شغل جدید، تغییر شغل، اخراج و موضوعاتی از این دست باعث به صفر نرسیدن این روند می‌شوند.
موج ورود به بازار کار از متولدین دهه 60
موضوع مربوط به بیکاری فعلی کشور از این حیث قابل‌توجه است که به دلیل عدم‌تعادل در عرضه و تقاضای نیروی کار و ورود متولدین دهه 60 به بازار کار، نرخ بیکاری همچنان بالا و در مواقعی رو به صعود مانده است که تنها راه آن، ایجاد فرصت‌های جدید شغلی از طریق سرمایه‌گذاری در بخش‌های مولد مانند کشاورزی و صنعت است. مرکز آمار ایران به عنوان مرجع رسمی اعلام نرخ بیکاری در کشور طی سال گذشته از مهم‌ترین دلایل بالا بودن نرخ بیکاری و تقاضای زیاد افراد برای ورود به بازار کار را موج جمعیتی دهه 60 می‌داند، این در حالی است که نبود تعریف روشن از فرد بیکار، غیرقابل استناد بودن آمارها و انتشار آمارهای متفاوت توسط دستگاه‌های مختلف نیز خود مزید بر علت است.
کسی بیکار نیست
ولی‌الله صالحی عضو شورای‌عالی کار در گفت‌وگو با مهر گفت: در حال حاضر ما فرد بیکاری در کشور نداریم و باید تکلیف خودمان را با تعریف بیکاری روشن کنیم. وی افزود: همه افراد صبح که از خواب بیدار می‌شوند به دنبال انجام کاری هستند، ولی اگر منظور از کار، شغل آن هم از نوع مولد باشد، مساله فرق دارد.
وی اظهار داشت: همیشه در بازار کار افرادی برای پیدا کردن شغل جدید و بهتر یا با میل خود از کار قبلی خارج می‌شود یا اخراج می‌شوند. .

ادامه نوشته

دور زدن قانون در بازار پول

عضو كارگروه بانكداري بدون ربا خبر داد

بسته پولي عامل اصلي تخلفات است.
 به اعتقاد سيدعباس موسويان، عضو كارگروه بانكداري بدون ربا، فرار بانك‌ها از عقود مبادله‌اي به سمت عقود مشاركتي كه نوعي دور زدن قانون محسوب مي‌شود ريشه‌ در ايراد بسته پولي دارد كه براي حل اين معضل بايد بسته پولي اصلاح شود.به گفته وي، نرخ دستوري سود در عقود مبادله‌اي كه بسيار پايين‌تر از هزينه‌ تمام شده سرمايه براي بانك‌ها تعيين شده است باعث حذف تقريبي اين عقود به نفع عقود مشاركتي شده كه هيچ قيدي براي نرخ سود اين عقود وجود ندارد و به همين دليل كاهش دستوري نرخ سود با نقض غرض مواجه شده است.

موسویان عنوان کرد
بسته پولی عامل اصلی تخلفات آشکار بانک‌ها در عقود مشارکتی
به‌گفته عضو کارگروه بانکداری بدون ربا عامل اصلی تخلفات بانک‌ها در استفاده از عقود مشارکتی و دور زدن قانون بسته پولی بانک مرکزی است که حتما باید اصلاح شود، سيدعباس موسويان افزود: با توجه به اینکه بانک‌ها این عقود را صحیح به کار نمی‌برند، بانک مرکزی می‌تواند برای آن نرخ تعیین کند.
وي در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، درباره تعیین حدود برای عقود مشارکتی توسط بانک مرکزی با توجه به اینکه بانک‌ها در حال حرکت به سمت این عقود هستند، گفت: بانک‌ها در رابطه با عقود مشارکتی دو تخلف انجام مي‌دهند که بانک مرکزی باید جلوی این تخلفات را بگیرد.
بسته پولی عامل اصلی تخلفات بانک‌ها
مجری کمیته بررسی قانون عملیات بانکی بدون ربا عامل اصلی تخلفات بانک‌ها را بسته سیاستی - نظارتی بانک مرکزی که حتما باید اصلاح شود، عنوان و بیان کرد: بانک مرکزی مي‌تواند برای عقود مشارکتی نرخ تعیین کند، زیرا بانک‌ها این عقود را صحیح به کار نمي‌گیرند و حتی روش صحیحی نیز برای استفاده از آن به کار نمي‌برند، بنابراین باید به نحوی جلوی این عمل گرفته شود.
به گفته وی در بسته سیاستی - نظارتی بانک مرکزی که طی دو سال اخیر به بانک‌ها ابلاغ مي‌شود، نرخ سود عقود مبادله‌ای بسیار پايین‌تر از.......

ادامه نوشته

عكس ‌هاي خبري برگزيده روز

 عكس هاي خبري بخش جذابي از اخبار رسانه اي را به خود اختصاص مي دهند ولو اينكه مربوط به خبري مهم نباشند. نگاهي كوتاه به عكس هاي خبري برگزيده روز از خبرگزاري ها. 25 مرداد89. منبع: رويترز،گتي ايميجز، آسوشيتدپرس. گزارش: بهرام افتخاري.

تصوير هواپيماي مسافربري كلمبيا كه در فرودگاه جزيره سان آندرس به دو نيم شده است. علي‌رغم وضعيت هواپيما در اين حادثه فقط يك نفر....
ادامه نوشته

فرصت‌ها و تهدیدها در بازار رقابتی پول


حدود هشت ماه از اولتیماتوم بانک مرکزی نسبت به موسسات پولی بدون مجوز مي‌گذرد.


بانک مرکزی دربسته پولی وبانکی سال گذشته، تعاونی‌های اعتباری، صرافی‌ها، لیزینگ‌ها و صندوق‌های قرض‌الحسنه بدون مجوز را مکلف کرد تا پایان آذرماه گذشته اقدام به اخذ مجوز از بانک مرکزی نمایند. این در حالی است که تا به امروز و بعد از اعلام چند تاریخ دیگربه عنوان اولتیماتوم، همچنان موسسات پولی بدون مجوز در کشور فعالیت مي‌کنند.
براساس اعلام بانک مرکزی، تاکنون 860تعاونی اعتباری و 26شرکت لیزینگ و 15صرافی و يك صندوق قرض‌الحسنه مجوز این بانک را دریافت کرده‌اند.
اما آنچه مسلم است مجوزدارکردن نهادهای پولی نه تنها در سطح جامعه تاثیرگذار است و به بانک مرکزی برای کنترل اقتصاد و اجرای وظایفش یاری مي‌رساند، در بازار پولی کشور نیز اثرات مثبتی را ثبت مي‌کند.
در حالی که همچنان مدیران بانکی کشور از عملکرد موسسات پولی و اعتباری بازار غیرمتشکل پولی و عدم نظارت براین موسسات انتقاد دارند، اما گام‌های اولیه‌ای که برای این منظور برداشته شده، چهره پولی و بانکی کشور را اصلاح کرده است.
بسیاری از مدیران موسسات پولی دارای مجوز که موظفند نرخ‌های سود سپرده و تسهیلات ابلاغی بانک مرکزی را رعایت کنند، در چند سال اخیر شاهد انتقال بسیاری از منابع شان به موسسات بدون مجوز و نظارت بوده‌اند. موسسات بدون مجوز با استفاده از نرخ‌های بالاتر از سایر موسسات و بانک‌های مشابه توانستند تا حدودی از منابع سپرده‌ای بانک‌ها را به سمت خودشان جذب کنند.
در عین حال یکی از عللی که در زمان اصلاحات نظارتی بانک مرکزی در زمان ریاست مظاهری موجب تشدید نظارت بر بازار غیر متشکل پولی شد، برخی موسسات بدون مجوزی بودند که تحت نظارت بانک مرکزی نبودند و با رفتارهای ناشیانه پولی موجب افزایش تورم شده بودند. این بی‌انضباطی که در اولین سخنرانی‌های مظاهری مشهود بود، موجب شد تا اولین اتمام‌حجت‌ها بر این موسسات کارساز شود و تعداد12 صندوق قرض‌الحسنه، تعاونی اعتبار که دارای بیشترین گردش مالی در بازار بودند به موسسه مالی و اعتباری تبدیل شوند.
از این تعداد تقریبا همه به زودی اقدام به پذیره‌نویسی خواهند کرد تا به عنوان رقبای جدید بانکی وارد بازار پولی کشور شوند. گرچه این بانک‌های جدید به نوبه خود زنگ خطری برای بانک‌های با سابقه این بازار خواهند بود، اما مزایای این نظارت نیز مشخص خواهد شد. حضور بانک‌های جدید به معنای رقابت بیشتر است. این رقابت نمي‌تواند صرفا برای قدیمي‌ترها مشکل‌آفرین باشد، چرا که به ورود خدمات نوین بانکداری و کارآترکردن خدمات بانکی کمک مي‌کند. مطمئنا پس از مدتی بازار انحصاری، شکست مي‌خورد. منضبط شدن موسسات نیز ........

ادامه نوشته

خداحافظي با صفرهاي كم‌رنگ

حذف سه صفر از پول ملي در حالي بررسي‌هاي كارشناسي را طي مي‌كند و اخيرا هم براي عادي شدن اين بحث در اسكناس‌هاي جديد سه صفر آخر اسكناس‌ها با رنگي متفاوت درج مي‌شود كه نگاه اجمالي به تجربيات جهاني اين اقدام پولي كه 49 كشور تاكنون بدان مبادرت كردند، خالي از لطف نيست.

به گزارش خبرگزاري فارس، بررسي‌هاي انجام شده نشان مي‌دهد كه كشورها با سه نوع تورم ممكن است مواجه شوند: تورم خزنده (يك رقمي) CREEPING INFLATION، تورم پلكاني (دو رقمي) STEPPING INFLATION ، تورم خارق‌العاده (سه رقمي) HYPER IN FLATION.
تورم پلكاني اگر به مدت طولاني ادامه يابد نقش تورم حاد يا خارق‌العاده را ايفا خواهد كرد. كشور مجارستان در پايان جنگ جهاني دوم با تورم خارق‌العاده روبه‌رو بود و هر 15 ساعت قيمت‌ها در اين كشور دو برابر مي‌شد. آلمان در اوايل دهه 1920، يونان در سال‌هاي 44 - 1941 و يوگسلاوي سابق در سال‌هاي 94-1993 با تورم خارق‌العاده مواجه بودند.
به‌طور كلي كشورهايي كه اقتصاد آنها از تورم بالا رنج مي‌برد، براي ساده‌تر شدن مبادلات اقتصادي و بازرگاني و همچنين كاهش هزينه چاپ اسكناس اقدام به حذف صفر يا صفرهايي از اسكناس‌ها كردند. داده‌هاي بانك جهاني و صندوق بين‌المللي پول حاكي از آن است كه 49 كشور جهان تاكنون اقدام به حذف صفر از پول ملي خود كرده‌اند كه در برخي از اين كشورها براي تكميل چرخه رواني اجتماعي، نسبت به تغيير نام واحد پول نيز اقدام شده است.
تجربه حذف صفر از واحدهاي پولي، از جنگ جهاني دوم و تجربه آلمان جنگ زده در انتشار مارك جديد آغاز شد. از ديگر كشورهايي كه مبادرت به .....

ادامه نوشته

ایجاد یک امپراتوری در روسیه بعد از فروپاشی کمونیسم

ميلياردرها

لن بلاواتنیک یک میلیاردر روسی- آمریکایی است که با 5/7میلیارد‌دلار نود و سومین میلیاردر دنیا است. او موسس، ريیس و مدیر شرکت بین‌المللی اکسس اینداستریز (صنایع اکسس) است.


لئونید والنتینوویچ بلاواتنیک در 14 ژوئن 1957 در مسکو متولد شد. او برای تحصیل به دانشگاه مسکو رفت. بلاواتنیک در سال 1978 به همراه خانواده‌اش، در حالی که بسیار فقیر بودند، از روسیه به آمریکا مهاجرت کردند. لن در آمریکا به دانشگاه کلمبیا رفت و مدرک کارشناسی ارشد کامپیوتر دریافت کرد و سپس به مدرسه تجارت‌ هاروارد رفت و در سال 1989 با مدرک MBA از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شد.
لن بلاواتنیک در سال 1986 شرکت صنایع اکسس را در نیویورک تاسیس کرد. این شرکت یک گروه صنعتی است. تمرکز این گروه بر سه حوزه منابع طبیعی و مواد شیمیایی، رسانه و مخابرات و مبادلات املاک و مستغلات است.
شرکت صنایع اکسس شرکت‌های زیرمجموعه‌ای در اروپا و آمریکای شمالی و جنوبی دارد. بلاواتنیک در ابتدا، پس از سقوط کمونیسم به سرمایه‌گذاری در روسیه روی آورد. او به همراه ویکتور وکسلبرگ، از دوستان دانشگاهی‌اش، شرکت سرمایه‌گذاری رنووا را راه‌اندازی کردند. آنها کمی بعد به گروه آلفای میخائیل فریدمن پیوستند تا شرکت سرمایه‌گذاری AAR را که ترکیبی از گروه آلفا، صنایع اکسس و شرکت رنووا (Alfa Group, Access Industries and Renova) بود، شکل دهند. از آن زمان تاکنون گروه اکسس پرتفولیوی سرمایه‌گذاری خود را بسیار متنوع کرده است؛ به طوری که شامل سرمایه‌گذاری در صنایعی چون نفت، ‌زغال‌سنگ، آلومینیوم، پتروشیمی و پلاستیک، مخابرات، رسانه و املاک و مستغلات می‌شود. AAR بخش عمده سهام شرکت نفتی TNK را خرید و در سال 2005 به میزان 50‌درصد سهام آن را به شرکت انگلیسی بریتیش پترولیوم فروخت تا شرکت TNK-BP را شکل دهند. این شرکت یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های نفتی روسیه است و لن بلاواتنیک از اعضای هیات مدیره آن است.
شرکت اکسس در سال 2005 شرکت باسل پلیولفینز را که در گذشته از ادغام رویال داچ شل و BASF به وجود آمده بود، خرید.
بلاواتنیک همچنین سهام UC RUSAL، بزرگ‌ترین شرکت تولید‌کننده آلومینیوم جهان را در اختیار دارد و از اعضای هیات‌مدیره آن است. اکسس در سال 1996 به شکل‌گیری SUAL، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولید‌کننده آلومینیوم جهان، از طریق ........

ادامه نوشته

درياچه اروميه سرخ شد؟


دریاچه ارومیه سرخ شد
تالاب بین‌المللی دریاچه ارومیه که در سال‌های اخیر با انواع بلاهای طبیعی و انسانی دست و پنجه نرم کرده و به اعتقاد کارشناسان نفس‌های آخرش را می‌کشد، این روزها در اتفاقی غیرمنتظره به رنگ سرخ گراییده است.
به گزارش خبرگزاری مهر در ارومیه، این پدیده از اواخر هفته گذشته از سواحل دریاچه ارومیه در حوزه آذربایجان شرقی آغاز شد و کم‌کم همه دریاچه را فرا گرفت، اتفاقی که برخی کارشناسان از آن به عنوان شکوفایی جلبکی و در اصطلاح، کشند قرمز یاد می‌کنند.
برخی کارشناسان علت این امر را ورود پساب‌های حاوی مواد مغذی به ویژه پساب‌های حاوی ازت و فسفر به محیط‌های کم عمق دریاچه ارومیه می‌دانند که اغلب از طریق زهاب‌های کشاورزی و فاضلاب‌های شهری و صنعتی به دریاچه ریخته می‌شود.
اختلاف‌نظر درباره ماهیت وضعیت جدید دریاچه ارومیه
در حالی که برخی شایعات از بروز پدیده شکوفایی جلبکی یا کشند قرمز در دریاچه ارومیه خبر می‌دهند، اما عده‌ای دیگر از کارشناسان در برابر این اظهارنظرها واکنش نشان داده و ایجاد این پدیده را رد می‌کنند. مسعود باقرزاده کریمی، کارشناس مسوول تالاب‌های ایران در سازمان محیط زیست یکی از این افراد است که بروز پدیده کشند قرمز در دریاچه ارومیه را به شدت رد می‌کند.
این کارشناس سازمان محیط زیست به خبرگزاری مهر گفت: شوری آب دریاچه ارومیه آن قدر زیاد است که جلبک‌های عامل کشند قرمز نمی‌توانند در این محیط، زیست کنند.
تغییر ترکیبات نمک عامل تغییر رنگ دریاچه است
مشاور معاون محیط زیست طبیعی سازمان محیط زیست، عامل تغییر رنگ دریاچه ارومیه را تغییر ترکیبات نمک دانست و افزود: وقتی شوری آب از حد استاندارد فراتر رفته و به حد فوق‌اشباع رسید ترکیبات نمک عوض می‌شود و برخی از انواع نمک‌ها به ویژه نمک‌های دارای ترکیبات سدیم که رنگ بلورهای آن سفید است رسوب می‌کنند، اما برخی دیگر از نمک‌ها ........

ادامه نوشته

سياست ارزي چالش‌ جدی اقتصاد ما

وارد آسانسور ساختمان بلند مرتبه اتاق ایران شدیم تا به طبقه هفتم و دفتر کار رییس برسیم. عکس‌هايمان در آینه‌های آسانسور تکثیر شده بود، تکه‌تکه و مخدوش. در طبقه دوم، آسانسور ایستاد، در باز شد و مردی با پرونده‌ای قطور در دست به ما پیوست. 

گفت: «طبقه چندم می‌روید؟» گفتیم: «هفتم.» گفت: «من هم با آقای دکتر نهاوندیان کار دارم.» ادامه داد: «خبرنگارید؟» بی‌آنکه منتظر پاسخ باشد آن پرونده قطور را گشود و نتایج تثبیت نرخ ارز را در یک جمله خلاصه کرد: «زمین‌گیر شدم.» بعد به صورت تکه‌تکه‌اش در آینه نگاه کرد و آهی عمیق کشید. 

به مقصد رسیدیم و گفت‌وگوی مان ادامه یافت. گفت: «من همان فعال بخش خصوصی هستم که اسمش هست و معنایش نیست.» قرار شد شرح زمین‌گیر شدنش را در قالب گزارشی برای روزنامه «دنیای اقتصاد» بنویسد، اما پیش از آن از ما خواست که نظر قطعی دکتر نهاوندیان را درباره نرخ ارز و سیاست‌هاي ارزی کشور جويا شويم. البته دکتر محمد نهاوندیان نیازی به معرفی ندارد وقتی در خردادماه سال 86 در پايان راي‌گيري براي انتخاب رييس اتاق ایران 165 رای از مجموع 315 رای نمایندگان بخش خصوصی به نام او ثبت شد و بدين ترتيب پایان ریاست 28 ساله مهندس خاموشی در نهاد بخش خصوصی کشور رقم خورد. در انتخابات خرداد 86 حتی مهندس مهرعلیزاده که نامزد طیف موسوم به خواستاران تحول بود به نفع دکتر نهاوندیان کنار کشید تا او پیروز میدان رقابت با طیف سنت‌گرای اتاق باشد. 

محمد نهاوندیان دارای دکترای اقتصاد از دانشگاه جرج‌واشنگتن آمریکا است. از این رو سخن او مستدل به مفاهیم و موازین علم اقتصاد است؛ علمی که خود جامه عمل پوشاندن به آن را، راه‌حل درمان دردهای اقتصاد کشور می‌داند. دکتر نهاوندیان پیش از اینکه رسما وارد گفت‌وگو شویم از «دنیای اقتصاد» به عنوان «نشریه مطلوب» خود نام برد که هر روز آن را می‌خواند و صفحه «اندیشه اقتصادی»اش را با دقت از نظر می‌گذراند. 

بخش نخست گفت‌وگو با رییس اتاق بازرگاني و صنايع‌ومعادن ايران كه...

ادامه نوشته

وضعیت قرمز بانک‌ها

رییس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به وضعیت بد بانک‌های کشور و نحوه پرداخت اعتبارات بانکی به بخش خصوصی گفت: «وقتی دستي مويي ندارد، هي شما بگيد بكن. وقتي ندارد چي را بكند؟ ندارد كه بكند.» وی همچنین برای افزایش سرمایه بانک‌ها پيشنهاد انتشار اوراق قرضه براي شركت‌هاي معتبر توليد صنعتي را مطرح کرد.

یحیی آل اسحاق که با ایسنا گفت‌وگو می‌کرد به بررسی یکی از مسائل مطرح شده در جلسه صبحانه اویل تیر ماه با رییس بانک مرکزی پرداخت.

وی که از حامیان سیاست‌های انبساطی دولت به شمار می‌آید درباره روند پرداخت تسيهلات بانكي به واحدهای خصوصی اظهار کرد تا آنجا كه من مي‌دانم،‌ آقاي بهمني در تلاش است كه اين كار را انجام دهد، اما چند گير اساسي دارد كه يكي از آن‌ها سرمايه‌هاي بانك‌هاست.

رییس اتاق تهران وضعیت سرمایه‌های بانک‌ها را مناسب ندانست و با بیان اینکه بهمنی به دنبال یافتن راهی برای افزایش سرمایه بانک‌ها است گفت: «وقتي دستي مويي ندارد، هي شما بگيد بكن. وقتي ندارد چي را بكند؟ ندارد كه بكند.»

آل اسحاق به راهکارهای بهمنی برای بهبود وضعیت بانک‌ها اشاره کرد و تصریح کرد ...

ادامه نوشته

جذاب از گوشه و كنار جهان

عكس‌ها همواره توجه مخاطب را به خود جلب مي كنند.از دلايل اصلي جذابيت عكس سليقه عكاس در انتخاب سوژه ، لحظه و مكان مناسب و حوصله است. نگاهي به 10 عكس جذاب از گوشه و كنار جهان. 24 مرداد 89 . منبع: روزنامه لوفيگارو . گزارش : بهرام افتخاري.

منظره ديدني ماكت يك ماموت در ابعاد واقعي كه .........
ادامه نوشته

برترين عكس ‌‌هاي خبري هفته

در هفته‌اي كه گذشت ( 7 تا 13 اوت) اخبار گوناگون بنا به اهميت يا جذاب بودن مانند هميشه تيترهاي رسانه هاي مختلف را تشكيل دادند.عكس ها بخش جذابي از رسانه هاي جهان را تشكيل مي دهند.روزنامه لوفيگارو چاپ فرانسه ده عكس خبري برتر هفته گذشته را از گوشه و كنار جهان انتخاب كرده است.نگاهي به برترين عكس هاي خبري هفته. 24 مرداد 89 . منبع : روزنامه لوفيگارو.گزارش : بهرام افتخاري.

تصوير يك تانك قراضه ارتش تايلند كه به عمق آبهاي خليج تايلند در روز نهم اوت انداخته مي‌شود. براي ساختن يك صخره مصنوعي تعدادي تانك قراضه به عمق ....
ادامه نوشته

اعلام حساب بانکي براي دريافت يارانه

از امروز در تهران، قم و قزوين آغاز مي‌شود

امروز آخرين مرحله اعلام حساب بانکي سرپرست خانوار براي دريافت يارانه نقدي در كشور آغاز مي‌شود. به گزارش ايسنا، سرپرستان خانوار در استان‌هاي تهران، قم و قزوين که فرم اطلاعات اقتصادي خانوار را پر کرده‌اند و به دريافت يارانه نقدي تمايل دارند، از امروز به مدت يک هفته مي‌توانند به اعلام حساب بانکي سرپرست خانوار در سامانه اينترنتي www.refahi.ir اقدام کنند.

رييس مركز آمار ايران پیش‌تر در اين رابطه با تاكيد بر اينكه خانواده‌ها نبايد هيچ‌گونه نگراني درباره تغييرات هويتي شناسنامه‌اي و جمعيتي در فرم اطلاعات اقتصادي خود داشته باشند، گفت: كار آمايش داده‌ها توسط مركز آمار ايران به صورت دقيق انجام مي‌شود و همه اطلاعات با شماره ملي افراد كنترل مي‌شود از سوي ديگر پس از ثبت اطلاعات، داده‌ها دوباره با اداره ثبت احوال و ثبت اسناد كنترل مي‌شود. بنابراين امكان خطا در اين سيستم وجود ندارد.

دنیای اقتصاد

 

10 درصد گران تر مي‌خريم

اختلاف قيمت دوربین‌های عکاسی در بازارهای جهانی و داخلی

بازار دوربين‌هاي عكاسي مانند هر كالاي ديگري، طي سال‌هاي اخير دستخوش تغيير و تحولاتي چه از لحاظ تكنولوژي و چه از لحاظ قيمت و ... بوده است.

علاوه بر اينكه طي سال‌هاي اخير دوربين‌هاي عكاسي ديجيتال جاي نمونه‌هاي آنالوگ را گرفته‌اند و روز به روز تنوع مدل و ويژگي‌هاي تكنولوژيكي اين كالاها افزوده مي‌شود، شركت‌هاي بيشري نيز به عرضه اين كالا و ارائه خدمات پس از فروش براي دوربين‌هاي عكاسي ديجيتال مي‌پردازند، البته اين موضوع، يعني افزايش تعداد شركت‌هاي عرضه‌كننده و گارانتي‌كننده دوربين عكاسي موضوعي ناآشنا در بازار نيست و در بازار كالاهاي ديگري نظير لپ‌تاپ، دستگاه‌هاي پخش‌كننده موسيقي و... هم شاهد اين مساله هستيم، اما موضوعي كه مطرح است اختلاف شديد قيمت دوربين‌هاي عكاسي با گارانتي‌هاي مختلف است.
به عنوان مثال بين قيمت يك دوربين عكاسي ديجيتال با گارانتي نورنگار با همان دوربين با گارانتي شركت ديگري شاهد يك اختلاف 40 تا 100 و گاه 150 هزار توماني هستيم. اين موضوع تا حدودي باعث سردرگمي‌خريداران و حرف و حديث‌هايي در بازار شده است.
گروهي معتقدند علت ارائه دوربين‌هاي عكاسي با قيمت كمتر از ساير نمايندگي، عدم ارائه خدمات پس از فروش مطلوب از سوي شركتي است كه قيمت‌هاي كمتري براي دوربين‌اش در نظر گرفته‌اند و گروهي از واردات اين دوربين‌ها از مبادي غير رسمي ‌مي‌گويند. گروهي نيز برخوردي جانبدارانه نسبت به اين موضوع دارند و مي‌گويند در نظر گرفتن سود كمتر، در مقابل فروش بيشتر از دلايل ارائه كالا با قيمت كمتر توسط برخي از نمايندگي‌هاي فروش است.
به هر حال به هر دليل باشد در بازار داخلي دوربين عكاسي شاهد يك چنددستگي قيمت دائم هستيم.
چند دستگي كه اين سوال را نزد خريداران دوربين‌هاي عكاسي پيش مي‌آورد كه واقعا بايد دوربين عكاسي را از چه شركتي خريداري كنند.
علاوه بر اينها يك اختلاف قيمت 10 تا 15 درصدي بين قيمت دوربين‌هاي عكاسي در بازار داخلي و بازار جهاني وجود دارد كه اين موضوع تا حدودي به دليل مسائلي مانند حقوق گمركي و هزينه‌هاي حمل و نقل و ... براي خريداران قابل هضم است.
اختلاف قيمت بين بازار داخلي و جهاني
اختلاف قيمت كالاها بين بازار داخلي و جهاني موضوعي است كه تقريبا براي خريداران كالاهاي مختلف جا افتاده است و كمتر كسي را مي‌توان يافت كه نسبت به اين موضوع اعتراضي داشته باشد.
به بيان ساده‌تر، نمايندگي‌هاي فروش خريداران .....

ادامه نوشته

اپل باز هم اول شد طبقه بندی 50 مارک برتر دنیا    
alt مجله فوربس لیستی از 50 مارک بسیار معروف دنیا را منتشر کرده است که در این لیست دو مارک فناوری "اپل" و "مایکروسافت" دو رتبه اول این طبقه بندی را به خود اختصاص داده اند.

به گزارش مهر، مجله فوربس همانند سالهای گذشته به طبقه بندی مارکهای معروف دنیا پرداخته است. در این لیست مارک اپل با وجود مشکل آنتن "آی- فن 4" به عنوان معروف ترین مارک دنیا شناخته شد. ارزش این مارک 4/57 میلیارد دلار است.
رتبه دوم این طبقه بندی نیز به یک مارک فناوری اختصاص یافته است. مایکروسافت که مهمترین رقیب اپل به شمار می رود در این فهرست در سکوی دوم ایستاده است.
پس از مایکروسافت به ترتیب مارکهای کوکاکولا، آی. بی. ام، گوگل، مک دونالد، جنرال الکتریک و اینتل در رتبه های بعدی قرار گرفته اند.
پس از مارک اینتل، مارک فنلاندی نوکیا در رتبه دهم این لیست فوربس وارد شده است. در ادامه مارک فنلاندی نوکیا، مارک ژاپنی تویوتا، مارک فناوری سیسکو، مارک انگلیسی وودافن که همچنان یک مارک فناوری است به ترتیب رتبه های یازده تا سیزدهم را به دست آورده اند.
رتبه چهاردهم نیز به مارک فناوری HP و رتبه پانزدهم به مارک AT&T اپراتور موبایل شماره یک در آمریکا اختصاص یافته است.
"بی. ام. و" به عنوان اولین مارک آلمانی در رتبه شانزدهم این لیست قرار دارد. مارک "اوراکل" تولید کننده نرم افزارهای رایانه ای در رتبه هفدهم و مارک فرانسوی "لویی ویتو" در رتبه هجدهم ایستاده است.
رتبه های نوزدهم و بیستم را به ترتیب مارکهای مرسدس و دیزنی از آن خود کرده اند.
رتبه آخر 50 طبقه بندی مارکهای معروف از دیدگاه فوربس به مارک ایتالیایی "گوچی" اختصاص یافته است.
لیست 20 مارک برتر دنیا:
1- اپل
2- مایکروسافت
3- کوکاکولا
4- آی. بی. ام
5- گوگل
6- مک دونالد
7- جنرال الکتریک  8- ....9- اینتل10- نوکیا11- تویوتا12- سیسکو13- وودافن
۱4- HP
15-اپراتور موبایل شماره یک در آمریکا AT&T
16- بی. ام. و17- اوراکل تولید کننده نرم افزارهای رایانه ای18- لویی ویتو19- مرسدس20- دیزنی
ایران اکونومیست

چطور مردم را به پس‌انداز بیشتر ترغیب کنیم؟

گرگوری منکیو
مترجم: گلچهره پاکدل
بسیاری از اقتصاددانان بر این عقیده‌اند که افزایش پس‌انداز برای بسیاری از کشورها از جمله آمریکا عاملی مفید است. دلایل چندی برای ابراز این عقیده وجود دارد.

از دیدگاه اقتصاد کلان افزایش پس‌انداز به این معنا است که مردم برای زمان بازنشستگی شان بیشتر آماده خواهند بود و این هدف به ویژه از آن رو که پیش‌بینی می‌شود برنامه تامین اجتماعی آمریکا طی سال‌های آتی با پیر شدن جمعیت به مشکلات عمده بر بخورد بسیار مهم است. از زاویه اقتصاد کلان افزایش پس‌انداز به معنای افزایش منابع قابل وام دهی و در نتیجه تامین مالی سرمایه‌گذاری‌ها است. مدل رشد سولو نشان می‌دهد که افزایش انباشت سرمایه به سطوح بالاتر درآمد در آینده می‌انجامد. از دیدگاه اقتصاد بازار، زیادتر شدن پس‌انداز؛ یعنی اینکه سرمایه‌گذاری‌های داخلی کمتر از جریان‌های سرمایه خارجی تامین می‌شوند، کم شدن جریان ورود سرمایه تراز تجاری را از کسری نجات داده و به سمت مازاد می‌برد. در نهایت، همین واقعیت که بسیاری آمریکایی‌ها خودشان می‌گویند به‌اندازه کافی پس‌انداز نمی‌کنند می‌تواند دلیل خوبی باشد که فکر کنیم افزایش پس‌انداز هدف خوبی برای کل ملت ما باشد.
مساله مشکل این است که چطور مردم را واداریم تا بیشتر پس‌انداز کنند. رشته جدید اقتصاد رفتاری جواب‌های تازه‌ای دارد.
یکی از راهکارها این است که هرگونه مقاومت را در مسیر پس‌انداز از بین ببریم. برای مثال برنامه‌های (k)ا401 را در نظر بگیرید که یک نوع حساب بازنشستگی با مزایای مالیاتی است که از طریق کارفرمایان در اختیار بسیاری از کارگران قرار می‌گیرد. در بسیاری از بنگاه‌ها شرکت در این طرح برای کارگران اختیاری است و آنها از طریق پر کردن یک فرم ساده به عضویت طرح در می‌آیند. اما در برخی دیگر از شرکت‌ها کارگرها به محض استخدام به طور خودکار در این برنامه جای می‌گیرند سپس اگر خواستند می‌توانند از آن خارج شوند. مطالعات نشان می‌دهند اگر عضویت به شکل خودکار باشد تعداد بسیار بیشتری از افراد وارد طرح می‌شوند، در صورتی که اگر آنها طبق.......

ادامه نوشته

طولانی‌ترین آدرس ایمیل دنیا با 345 حرف!

یک کاربر اینترنت موفق شد رکورد طولانی‌ترین و فعال‌ترین آدرس ایمیل دنیا را به خود اختصاص دهد.

به گزارش مهر، این کاربر که «پیتر کریگ» نام دارد آدرس ایمیلی را ساخته است که از 345 حرف تشکیل شده است.

براساس گزارش دیوایس، این آدرس بسیار طولانی به شرح زیر است:


در این آدرس پیش از علامت @ نوشته شده است: تماس با...
ادامه نوشته

پلمب سکه‌ها توسط بانک مرکزی آغاز شد

بانک مرکزی براي ساماندهی بسته بندی سکه‌های بهار آزادی، سکه‌های طرح امام (ره) را با بسته بندی جدید وارد بازار کرد.

با اجرای کامل این برنامه توسط بانک مرکزی، دیگر صرافی‌ها، سکه‌ها را پلمب نخواهند کرد.
علی عادلی، ريیس بانک کارگشایی در گفت‌وگو با خبرگزاري «مهر» از ورود سکه‌های یک بهار آزادی طرح امام (ره) به بازار با بسته‌بندی بانک مرکزی خبرداد و گفت: از دو هفته پیش تاکنون سکه‌های طرح امام (ره) با پلمب بانک مرکزی به بانک کارگشایی تحویل داده مي‌شود.
ريیس بانک کارگشایی با بیان اینکه تعداد سکه‌هایی که با بسته‌بندی جدید بانک مرکزی وارد بازار شده‌اند مشخص نیست، تصریح کرد: این بسته‌بندی تاثیری بر قیمت سکه ندارد. سکه‌های یک گرمي ‌نیز هنوز برای ورود به بازار تحویل بانک کارگشایی نشده است.همچنین محمد کشتی آرای در مورد بسته‌بندی سکه‌ها توسط بانک مرکزی گفت: اتحادیه نه تنها با این کار موافق است، بلکه به بانک مرکزی پیشنهاد داده بود که این بانک اقدام به بسته‌بندی سکه کرده یا هولوگرامي روی بسته‌بندی سکه حک کند تا از تخلف و جعل آنها جلوگیری شود.ريیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر تصریح کرد: از سوی دیگر ورود سکه‌های یک گرمي ‌به بازار، باعث ساماندهی وضعیت سکه‌های پارسیان و غیره مي‌شود و مردم با خیال راحت تر مي‌توانند از سکه‌ها استفاده کنند.
وی ادامه داد: همچنین با این بسته‌بندی مردم اطمینان مي‌یابند که سکه و طلایی که خریداری مي‌کنند مطابق با استانداردها و معیارهای بانک مرکزی است. پیش از این نیز مجید صنیعی، مدیرکل سازمان تولید اسکناس و مسکوک از برنامه‌ای برای ساماندهی وضعیت بسته‌بندی سکه‌های طلای ربع، نیم و یک بهار آزادی رایج در بازار خبرداده و گفته بود: بر این اساس این سکه‌ها در بسته‌بندی‌های امنیتی و شکیل وارد بازار مي‌شود.بانک مرکزی قرار است سکه‌های یک گرمي‌ را براي ساماندهی وضعیت بازار سکه پارسیان، وارد بازار كند که این سکه‌ها با بسته‌بندی‌های بانک مرکزی وارد بازار خواهد شد و قیمت آن کمي‌ بیش از سکه نیم بهار آزادی است.بسته‌بندی‌های سکه يك‌گرمي ‌در مورد سایر سکه‌های بهار آزادی نیز اعمال خواهد شد، همچنین 6 نکته امنیتی به کار رفته در بسته‌بندی سکه يك گرمي ‌در سایر سکه‌ها نیز اجرایی خواهد شد. هر سال نیز سکه‌ها با بسته‌بندی بهتری در اختیار مردم قرار مي‌گیرد.با ورود سکه‌های بهار آزادی به بازار با بسته بندی بانک مرکزی، دیگر صرافی‌ها کار پلمب سکه‌ها را انجام نخواهد داد و این کار نه تنها باعث استانداردسازی سکه‌ها مي‌شود، بلکه بازار را ساماندهی مي‌کند.

دنیای اقتصاد

بازار سلف ارز در راه است

شوراي پول و اعتبار مجوز ‌داد


به دنبال اعطاي مجوز از سوي شوراي پول و اعتبار، بانک مرکزی آيین‌نامه اجرایی معاملات آتی ارز- ریال را ابلاغ کرد. در این آيین‌نامه، دو طرف قرارداد (بانک‌های عامل و صادرکننده) متعهد مي‌شوند میزان معینی ارز یا ریال را در مقابل مقدار معینی ریال یا ارز به نرخ آتی ارز، در سررسید با یکدیگر مبادله کنند.صادرکنندگان کشور بارها نگرانی خود را در خصوص پوشش نوسانات نرخ ارز اعلام کرده و خواستار بهبود فرآیندهای تامین مالی صادرات از طریق شبکه بانکی کشور شده‌اند.

بازار سلف ارز هم راه اندازی مي‌شود
همزمان با رفع ایرادهای شرعی مبادلات آتی در بازار سهام و بورس کالا، سرانجام شورای پول و اعتبار هم مجوز قانونی مبادلات آتی ارز را صادر کرد تا رفع قانونی این مبادلات خبر خوشی برای صادرکنندگان و فعالان اقتصادی باشد.
به گزارش خبرگزاري مهر، درهمین زمینه بانک مرکزی اخیرا آيین‌نامه اجرایی معاملات آتی ارز-ریال را ابلاغ کرده است. در این آيین‌نامه، دو طرف قرارداد (بانک‌های عامل و صادرکننده) متعهد مي‌شوند میزان معینی ارز یا ریال را در مقابل مقدار معینی ریال یا ارز به نرخ آتی ارز، در سررسید با یکدیگر مبادله کنند.
جامعه صادرکنندگان کشور بارها در محافل بخش خصوصی نگرانی خود را در خصوص پوشش نوسانات نرخ ارز اعلام کرده و خواستار بهبود فرآیندهای تامین مالی صادرات از طریق شبکه بانکی کشور شده بود. این نگرانی‌ها سرانجام با تصمیم شورای پول و اعتبار تا حدودی از جغرافیای جامعه صادرکنندگان و فعالان تجارت خارجی رخت بربسته است.
در این آيین‌نامه 10 ماده و 4 تبصره گنجانده شده است و دو طرف قرارداد (بانک‌های عامل و صادرکننده) متعهد مي‌شوند میزان معینی ارز یا ریال را در مقابل مقدار معینی ریال یا ارز به نرخ آتی ارز، در سررسید با یکدیگر مبادله کنند. آن‌گونه که در آيین‌نامه اجرایی معاملات آتی ارز- ریال آمده، بانک نیز متعهد مي‌شود در تاریخ سررسید نسبت به تامین و فروش ارز به ریال توافق شده به مشتری اقدام کند. حداقل مبلغ مورد معامله در هر قرارداد نیز معادل یکصد هزار دلار تعیین مي‌شود.
مبادلات آتی چیست؟
قرارداد آتی یا معاملات آتی (Futures) توافق‌نامه‌ای قانونی، دارای حد و مرز معین و برای خرید یا فروش یک کالا یا ابزار مالی، برای زمانی در آینده با قیمتی توافق شده هنگام امضای قرارداد است. کالای تحویلی قرارداد آتی باید دارای استاندارد کیفیت و کمیت بوده و زمان و محل تحویل آن نیز مشخص باشد. تنها متغیر در «معاملات آتی» قیمت است که در مرحله معامله کشف می‌شود. «سلف» که یکی از روش‌های دادوستد ایرانیان در گذشته و حال به شمار می‌رود، نزدیکی زیادی به «قرارداد آتی» دارد.
دنیای اقتصاد

ده عكس جالب از هواپيماها

 هواپيما ها به خودي خود شايد سوژه چندان جالبي براي يك گزارش تصويري نباشند. معمولا تصاوير سوانح هوايي و لاشه هواپيماهاي سرنگون شده موضوع گزارش هاي تصويري از هواپيما ها هستند. اما اين گزارش هيچ نشاني از حوادث تلخ هوايي ندارد بلكه عكاسان آماتور با تيزهوشي و استفاده از زمان و مكان مناسب تصاوير جالبي از هواپيما ها را با دوربين خود ثبت كرده اند. ده عكس جالب از هواپيما ها . 23 مرداد 89 . منبع : مگزين انسوليت. گزارش : بهرام افتخاري.

لحظه ديدني فرود يك هواپيما از فراز ساحل ماهو ......
ادامه نوشته

حمایت اوباما از ساخت مسجد در نزدیکی گرند زیرو

در مراسم ضیافت افطار کاخ سفید مطرح شد

اوباما در مراسم ضيافت افطار كاخ سفيد- عكس: AP

باراک اوباما، رییس‌جمهوری ایالات‌متحده، روز جمعه از احداث مسجد در نزدیکی محل حادثه یازدهم سپتامبر حمایت کرد و سکوت سیاسی خود را درباره موضوعی که این کشور را به شدت دو قطبی کرده بود، شکست. احداث مسجد در نزدیکی محل حادثه یازدهم سپتامبر در نیویورک به این دلیل حساسیت‌‌ها در ایالات‌متحده را بر‌انگیخته‌است که گروه تروریستی القاعده که از اسلام انحرافی سلفی پیروی می‌کنند با نام اسلام حوادث خونین یازدهم سپتامبر سال 2001 را مرتکب شدند و جنایتی کم‌سابقه علیه بشریت را رقم زدند.


به گزارش روزنامه لس‌آنجلس تایمز، اوباما که در ضیافت افطار کاخ سفید و در حضور جمعی از مسلمانان سخن می‌گفت در ‌این‌باره تاکید کرد که مساله ساخت مسجد و یک مرکز فرهنگی در نزدیکی گرند زیرو – محل حادثه یازدهم سپتامبر- یکی از مصادیق بارز آزادی مذهبی در ایالات‌متحده است. رییس‌جمهوری ایالات‌متحده همچنین تاکید کرد که مسلمانان مانند پیروان همه ادیان دیگر حق دارند تا به دین خود و به فرایض آن عمل کنند. اوباما اضافه کرد: «این موضوع حق ساخت مسجد و مرکز فرهنگی در ملکی خصوصی در منطقه پایینی ناحیه منهتن مطابق با قوانین و مقررات محلی را نیز شامل می‌شود.»
موضع اوباما درباره ساخت مسجد در نزدیکی گرند زیرو در شرایطی عنوان می‌شود که موضوع ساخت این مسجد به یکی از جنجالی‌ترین مسایل سیاسی داخلی این کشور، دست‌کم در دوران ریاست‌جمهوری اوباما، تبدیل شده‌ است.
مخالفان می گویند که احداث این بنا در نزدیک محلی که «تندرویان مسلمان» هزاران آمریکایی را کشتند، بی‌معنی است و این کار را اهانت‌آمیز می‌دانند.
اما طرفداران بر این باورند که احداث مسجد و مرکز فرهنگی در هر نقطه‌ای از ایالات‌متحده حق مسلمانان است و چنین اقدامی به بهبود روابط پیروان ادیان مختلف کمک خواهد کرد.
اوباما ضمن تاکید بر مقدس‌ بودن محل حملات یازدهم سپتامبر تاکید کرد که حساسیت موضوع ساخت مسجد و مرکز اسلامی در نزدیکی محل دو برج ویران شده را درک می‌کند. ريیس‌جمهوری ایالات‌متحده با این حال بر اهمیت آزادی دینی تاکید کرد و گفت: «این اصل که این کشور (آمریکا) به روی مردم از هر مسلکی باز است و دولت با آنها رفتار متفاوتی نخواهد داشت، بخش مهمی از هویت ماست.» اوباما اضافه کرد که گروه‌های افراطی مانند القاعده اسلام را تحریف کرده‌اند. رییس‌‌جمهوری ایالات‌متحده ادامه داد: «اینها رهبران دینی نیستند. اینها تروریست‌هایی هستند که مردان، زنان و کودکان بیگناه را به قتل می‌رسانند.»
با این همه پیتر تی. کینگ، نماینده جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان ایالات‌متحده از ناحیه سوم نیویورک در بیانیه‌ای ادعا کرد که اوباما در این باره اشتباه می‌کند. کینگ در بخشی از این بیانیه مدعی شده است: «برای جمعیت مسلمان، ساخت مسجد در سایه
گرند زیرو بسیار غیر‌عاطفی و غیر‌ملاحظه‌کارانه ........

ادامه نوشته

نرخ بيكاري جوانان به بيش از 29 درصد رسيد

تحليل جزئيات نتایج آمارگيري فصل بهار نشان داد

تشدید نرخ بیکاری در 26 استان کشور
بر اساس نتايج طرح آمارگيري نيروي كار در فصل بهار سال‌جاري، بررسي نرخ مشاركت اقتصادي (نرخ فعاليت) جمعيت 10 ساله و بيشتر نشان مي‌دهد كه 39 درصد جمعيت در سن كار (10 ساله و بيشتر) از نظر اقتصادي فعال بوده‌اند؛ يعني در گروه شاغلان يا بيكاران قرار گرفته‌اند.


به گزارش مرکز آمار ایران، ‌همچنين نتايج نشان مي‌دهد كه نرخ مشاركت اقتصادي در بين زنان نسبت به مردان و در نقاط شهري نسبت به نقاط روستايي كمتر بوده است. بررسي تغييرات نرخ مشاركت اقتصادي كل كشور حاكي از کاهش 5/1 درصدي اين نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار 1388) و افزايش 2/2 درصدي آن نسبت به فصل گذشته (زمستان 1388) است.
همچنین بر اساس این گزارش، بررسي نرخ بيكاري جمعيت 10 ساله و بيشتر نشان مي‌دهد كه 6/14 درصد از جمعيت فعال، بيكار بوده‌اند. براساس اين نتايج، نرخ بيكاري در بين زنان نسبت به مردان و در نقاط شهري نسبت به نقاط روستايي بيشتر بوده است. بررسي روند تغييرات نرخ بيكاري كل كشور نشان مي‌دهد كه اين شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار 1388) 5/3 درصد و نسبت به فصل گذشته (زمستان 1388) 5/0 درصد افزايش داشته است.
افزایش نرخ بیکاری زنان نسبت به مردان
بررسي نرخ بيكاري جمعيت 15 ساله و بيشتر نشان مي‌دهد كه 6/14 درصد از جمعيت فعال،‌ بيكار بوده‌اند. بر اساس اين نتايج، نرخ بيكاري در بين زنان نسبت به مردان و نقاط شهري نسبت به نقاط روستايي بيشتر بوده است. سهم اشتغال ناقص نشان مي‌دهد كه 5/9 درصد جمعيت شاغل داراي اشتغال ناقص بوده‌اند. اين شاخص در بين مردان بيشتر از زنان و در نقاط روستايي بيشتر از نقاط شهري بوده است.
براساس این گزارش، بررسي اشتغال در بخش‌هاي عمده اقتصادي نشان مي‌دهد كه بخش خدمات با 7/47 درصد بيشترين سهم اشتغال را به خود اختصاص ....

ادامه نوشته

حضور فعال خانواده ثروتمند هندی در 25 کشور دنیا

ميلياردرها

کومار بیرلا، صنعتگر هندی و ريیس گروه آدیتاي بیرلا با ثروت 9/7 میلیارد دلار، میلیاردر هشتاد و ششم جهان در سال 2010 است.


این گروه متشکل از چندین شرکت است که در هند و دیگر کشورها چون کانادا فعالیت می‌کنند. گروه آدیتای بیرلا شامل شرکت‌هایی از جمله گراسیم (در زمینه سیمان، فیبر، لوله،‌ مواد شیمیایی و نساجی)، هیندالکو ( در زمینه آلومینیوم و مس)، سیمان اولتراتک ( در زمینه سیمان)، آدیتای بیرلا نوو (در زمینه عایق، کربن و نساجی)، آیدیا سلولار( خدمات تلفن همراه)، خرده فروشی آدیتای بیرلا ( در زمینه فروش میوه، سبزی، خوار بار، غذاهای منجمد، کیک، لوازم خانه و دارو) در هند و شرکت آدیتای بیرلا میناکز در کانادا می‌شود. این گروه از طریق ادغام با شرکت‌های دیگر شرکت بیرلا سان لایف (در زمینه خدمات مالی) و بیرلا NKG (در زمینه عایق) را نیز اداره می‌کند.
گروه آدیتای بیرلا سومین شرکت بزرگ هندوستان است. این شرکت در 25 کشور جهان چون تایلند، امارات، سنگاپور، اندونزی، مالزی، فیلیپین، مصر، کانادا، چین، کره، آمریکا، استرالیا و بسیاری از کشور‌های اروپایی حضور فعالی دارد.کومار مانگالام بیرلا در 14 ژوئن سال 1967 در منطقه ماروار در ایالت راجستان کنونی هند متولد شد. خانواده او از آغاز در کار تجارت و کسب و کار بودند و کومار مانگالام نیز این شرکت را از خانواده خود به ارث برده است. اصل گروه آدیتای بیرلا به شرکت بازمی‌گردد که زمانی توسط قانشیام داس بیرلا (1894-1983)، صنعتگر بسیار مشهور هندی اداره می‌شد. پدر بزرگ قانشیام، شیو نارایانا بیرلا در اواخر دهه 1850 یک کسب و کار معامله کتان در بمبئی راه انداخت. قانشیام این کسب و کار را به ارث برد و آن را به حوزه‌های متنوع‌تری گسترش داد.
کومار مانگالام بیرلا ابتدا به دانشگاه بمبئی رفته و با مدرک کارشناسی حسابداری فارغ‌التحصیل شد و سپس به انگلستان رفت و از مدرسه کسب و کار لندن مدرک MBA دریافت کرد. او در این دانشگاه دانشجویی ممتاز بود. وی در سال 1995 و تنها در سن 28 سالگی، پس از مرگ ناگهانی پدرش، آدیتای بیرلا که صنعتگر برجسته‌ای بود، ريیس شرکت شد. نام شرکت نیز پس از مرگ آدیتای بیرلا به احترام او به نام آدیتای بیرلا تغییر کرد. زمانی که کومار بیرلا در این سن کم ريیس شرکت شد، بسیاری شک داشتند که او توانایی اداره چنین کسب و کار بزرگی در زمینه‌های مختلف ویسکوز، نساجی، سیمان، آلومینیوم، کودهای شیمیایی و غیره را داشته باشد؛ اما کومار توانست به خوبی نشان دهد که این بدبینان در اشتباه هستند. او تغییرات رادیکال و ناگهانی‌ای در شرکت انجام داده، استراتژی‌های کسب و کار را تغییر داد، کل گروه را حرفه‌ای کرده و سیستم‌های درون‌سازمانی را با سیستم‌های جدید جایگزین کرد. کومار مانگالام با ورود به حوزه محصولات مصرفی حوزه فعالیت گروه خود را گسترش داد. گروه آدیتای بیرلا تحت رهبری کومار مانگالام در کنار تحکیم جایگاه خود در کسب و کار به بخش‌های در حال رشد و پر رقابت مثل تلفن‌های سلولار، مدیریت سرمایه، نرم‌افزار و بیمه نیز وارد شده است. ارزش این شرکت در حال حاضر در حدود 29 میلیارد دلار است و بیش از 130 هزار کارمند از 40 ملیت مختلف براي آن كار مي‌كند.
کومار بیرلا تاکنون در پست‌ها و مسوولیت‌های کلیدی‌ای در هیات‌های مختلف حرفه‌ای و قانون‌گذاری، شامل ریاست کمیته هیات مشورتی، عضویت شورای مشورتی نخست‌وزیر هند در صنعت و تجارت، ریاست هیات تجارت هند و عضویت هیات مرکزی مدیریت بانک ریزرو هند فعالیت کرده است.
کومار بیرلا همچنین جوایز و افتخارات زیادی کسب کرده که از جمله آنها رهبر کسب و کار سال 2003 از سوی نشریه تایمز اقتصادی، مرد سال کسب و کار در سال 2003 از سوی بیزینس ایندیا هستند. او در سال 2005 و 2006 نیز موفق به دریافت جایزه کارآفرین جهان ارنست اند یانگ (در مونت کارلو) از هندوستان شد. خانواده بیرلا از طریق گروه آدیتای بیرلا در فعالیت‌های خیرخواهانه زیادی مشارکت دارد. این گروه 42 مدرسه برای بیش از 45 هزار کودک در هند را اداره و به 18 بیمارستان در هند کمک‌های مالی می‌کند.کومار بیرلا ازدواج کرده و سه فرزند دارد و در حال حاضر ساکن مومبای است. خانواده بیرلا از دوستان نزدیک مهاتما گاندی بودند.
دنیای اقتصاد

حسابهای اضافی و غیر فعال بسته می شود اسکناسهای 10 هزار تومانی در خودپردازها

   

altمدیرکل اداره نظامهای پرداخت بانک مرکزی از عملیاتی شدن امضای الکترونیکی در سیستم بانکی در نیمه اول سال آینده و حذف حسابهای اضافی و غیر فعال بانکها خبرداد و اعلام کرد: قرار است با خارج شدن چک پولها از چرخه پولی کشور، اسکناسهای 10 هزار تومانی جایگزین آنها در دستگاههای خودپرداز شود.


مهران شریفی در گفتگو با مهر با بیان اینکه امضای الکترونیکی در سیستم بانکی در نیمه اول سال آینده عملیاتی خواهد شد، افزود: کارهای اجرایی برای پیاده سازی این عملیات به شدت در حال پیگیری است. امضای الکترونیکی در سیستم بانکی یعنی شناسایی مشتریان در فضای الکترونیکی، راحت تر و با اطمینان بیشتری امکانپذیر می شود.
مدیرکل اداره نظامهای پرداخت بانک مرکزی با بیان اینکه با استفاده از امضای الکترونیکی امکان سوء استفاده در سیستم بانکی بسیار کاهش می یابد و اطلاعات به صورت رمز شده رد و بدل می شود، خاطرنشان کرد: این اطلاعات به غیر از بانکها، برای هیچکس قابل تشخیص و شناسایی نیست.
وی با تاکید بر اینکه در مجموع این سیستم امنیت در عملیات نظام بانکی را افزایش می دهد، خاطرنشان کرد: این سیستم جزو آخرین تکنولوژی هایی است که در دنیا برای ایجاد امنیت در سیستم بانکی مورد استفاده قرار گرفته است.
اسکناسهای 10هزار تومانی در خودپردازها
شریفی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بانک مرکزی به بانکها اجازه داده است که چک پولهای 50 و 100 هزار تومانی را در درون دستگاههای خودپرداز قرار دهند، اظهارداشت: اما با انتشار انبوه اسکناسهای 10 هزار تومانی، به تدریج چک پولهای 50 و 100 هزار تومانی نیز از چرخه پولی کشور خارج و اسکناسهای 10 هزار تومانی جایگزین آنها خواهد شد.
این مقام مسئول در بانک مرکزی پیش بینی کرد که تا آن زمان نیز حجم پرداختهای الکترونیک از طریق پایانه های فروشگاهی افزایش یافته و تقاضا برای پول و اسکناس کمتر خواهد شد.
کارتها، خودپردازها و پایانه های فروش
وی تعداد کارتهای بانکی را در حال حاضر 100 میلیون کارت، خودپردازها را 19 هزار دستگاه و پایانه های فروشگاهی را نیز یک میلیون و 200 هزار دستگاه اعلام و بیان کرد: تعداد دستگاههای خودپرداز نسبت به تعداد کارتها بانکی کمتر است و باید نسبت دستگاهها افزایش یابد.
حسابهای اضافی و غیر فعال بسته می شود
مدیر کل اداره نظامهای پرداخت بانک مرکزی با انتقاد نسبت به اینکه برخی از افراد کارتهای متعدد بانکی و حسابهای مختلفی نیز دارند، گفت: اینکه افراد دارای حسابهای بانکی متعددی هستند و برای هر حساب خود نیز یک کارت بانکی دارند، بیشتر ناشی از این است که حقوق خود را از یک بانک، درآمد دیگر خود را از بانک دیگر و مثلا سود سهام عدالت خود را نیز از بانکی دیگر دریافت می کنند.
وی خاطرنشان کرد: این افراد به دلیل اینکه دریافتی هایی از کانالهای مختلف دارد، بنابراین مجبور هستند که حسابهای متفاوت در بانکهای مختلف داشته باشد، دلیل این امر نیز این است که تاکنون ارتباط الکترونیکی بین بانکی ضعیف بوده است. اما با ایجاد سیستمهای "پایا" و "ساتنا" کافی است که فقط در یک بانک حساب داشته باشید، فرضا اگر در بانک ملی دارای حساب سیبا باشید، هر فرد دیگری از هر بانک دیگری می تواند به صورت الکترونیکی پول به حساب شما حواله کند.
شریفی با تاکید بر اینکه با سیستمهای ساتنا و پایا دیگر این محدودیتها وجود نخواهد داشت که لازم باشد فردی در بانکهای متعددی دارای حساب باشد تا بتواند حقوق، سود سهام و غیره را دریافت کند، خاطرنشان کرد: کافی است که فردی در یک بانک دارای حساب باشد تا از هر بانک دیگری پول به حساب وی واریز شود.
وی تاکید کرد: این سیستم یعنی اینکه به طور اتوماتیک یک حساب برای هر فرد کافی است و با داشتن چندین حساب تنها کار خود را سخت تر می کند. تاکنون نیز به دلیل اینکه ارتباطات بین بانکی مان ضعیف بوده مردم در چندین بانک دارای حساب بودند و یا اینکه سازمانها مردم را اجبار می کردند که در بانک خاصی حساب باز کنند که با فعال شدن این سیستمها دیگر اینگونه الزامات از بین می رود.
مدیرکل اداره نظامهای پرداخت بانک مرکزی با تاکید بر کاهش یافتن تعداد حسابها در بانکها اظهارداشت: حسابهای اضافی و غیر فعال بانکها باید حذف و بسته شود، این موضوع از آثار پیاده سازی سیستمهای الکترونیکی در نظام بانکی است.
وی یادآور شد: در کشورهای پیشرفته افراد تنها دارای یک یا دو حساب بانکی هستند، منتهی اجرای این برنامه در ایران تا زمان آشنا شدن مردم و سازمانها با سیستمها و مشخص شدن آثار آن زمانبر است.

دنیای اقتصاد

بهمني: ترکيب سبد ارزي براساس منافع کشور تغيير مي‌کند

رييس کل بانک مرکزي گفت:‌ اين بانک پس از بررسي وضعيت انواع ارزها در بازار هر ارزي که منافع کشور را تامين کند در سبد ارزي قرار خواهد داد، ضمن آنکه اکنون نيز براي انتخاب ارزهاي موجود در سبد، شرايط تحريم را نيز مد نظر قرار داده است.

محمود بهمني در گفت‌وگو با خبرنگار ايرنا، درباره برنامه‌هاي دولت در خصوص خروج دلار از چرخه معاملات و تاثير آن بر حساب ذخيره ارزي‌ افزود: بانک مرکزي موجودي سبد ارزي را در زمان‌هاي مختلف بررسي مي‌کند تا در مجموع هر ارزي که به مصلحت است، در آن قرار گيرد. وي اظهار داشت: هرچند در گذشته به لحاظ افزايش جايگاه يورو در مبادلات جهاني وجود اين ارز در سبد يادشده به مصلحت بود؛ اما اين امکان وجود دارد که در برهه‌هاي زماني خاص سهم دلار در اين سبد افزايش يابد و يا تغييرات ديگري در آن صورت گيرد. رييس کل بانک مرکزي ادامه داد: اين بانک در گذشته به‌‌علت وجود شرايط خاص ذخاير خود را به‌شدت افزايش داده بود. بهمني گفت: سياست‌هاي بانک مرکزي براي موجودي سبد ارزي هم‌اکنون اعلام نمي‌شود؛ ولي اين امکان وجود دارد که اين برنامه‌ها در آينده اعلام شود. وي در مورد اصلاح قانون بانكداري نيز گفت: بخش کارشناسي بانک مرکزي با کمک کارشناسان خارج از بانک و اقتصاددانان اين قانون را بررسي و به دولت ارائه کرده است. به گفته وي هرچند مقدمات اين قانون تهيه شده، اما هنوز کميته‌هاي بانک مرکزي براي انجام اصلاحات خاص فعاليت‌هاي خود را ادامه مي‌دهند تا با اضافه شدن به آن لايحه کاملي به مجلس ارائه شود. بهمني با بيان اينکه اين قانون مصوب سال 1351 است که طي 37 سال گذشته هيچ تغييري نکرده، گفت: تيم‌هايي در بانک مرکزي روي اين دستورالعمل کار کرده‌اند که براي تصويب به هيات دولت و پس از آن به مجلس شوراي اسلامي ‌ارائه خواهد شد.

دنیای اقتصاد

اعلام ساعات کار شعب بانک ملی در ماه مبارک رمضان

 

بیما- بانک ملی ایران، ساعات کار شعب خود طی ماه مبارک رمضان را اعلام کرد.
  

به گزارش بیما- شعب این بانک در استان تهران، در ایام ماه مبارک رمضان روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8 و30 تا 13و30 دقیقه به ارائه خدمات خواهند پرداخت.
بر اساس این گزارش، مشتریان ارجمند بعد از ساعت مذکور نیز از ساعت 13 و 30 تا 15 و 30 دقیقه  می توانند از خدمات باجه های عصر شعب بانک ملی ایران بهره مند شوند.
 ساعات کار شعب بانک ملی ایران در استان تهران در روزهای پنج شنبه طی ماه مبارک رمضان از ساعت         8 و 30 تا 12 و 30 دقیقه خواهد بود.
لازم به ذکر است،  ساعات کار شعب بانک ملی ایران در سایر استان ها و مناطق با توجه به اقلیم هر منطقه و هماهنگی های استانی، تعیین می گردد.
همچنین ساعت کار شعب بانک ملی ایران در روزهای نوزدهم و بیست و سوم ماه مبارک رمضان با یک ساعت تاخیر نسبت به سایر روزهای این ماه خواهد بود.

بیما

تغییر ناگهانی تعرفه خطوط E1

دبیر انجمن شرکتهای اینترنتی از افزایش 6 برابری هزینه واگذاری و بهره برداری از لینکهای E1 به دلیل تغییر تعرفه دسترسی به این خطوط از سوی شرکتهای مخابرات استانی خبر داد و گفت: این افزایش ناگهانی تعرفه خطوط EI موجب افزایش قیمت اینترنت دایل آپ می شود.
علیرضا علمی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به تصمیم ناگهانی و غیرقانونی تعرفه خطوط E1 و تبیین آسیبهای ناشی از اتخاذ این تصمیم گفت: ارائه خدمات اینترنت تا پیش از واگذاری خطوط ADSL به شکل دایل آپ بود به این معنی که کاربران از طریق شرکتهای ISP و تلفن منزل خود از اینترنت استفاده می کردند. هنوز هم براساس گزارش مرکز آمار ایران و سرشماری از کاربران اینترنت یعنی نزدیک به 91 درصد کاربران به ویژه در مناطق محروم از اینترنت دایل آپ استفاده می کنند.
 
وی با بیان اینکه شرکتهای اینترنتی (ISP) از طریق خطوط E1 که از مخابرات دریافت می کنند اینترنت را با سرعت 56 کیلوبیت بر ثانیه به کاربران ارائه می کنند اضافه کرد: از هر خط E1 حدود 30 کاربر به صورت همزمان می توانند به شبکه اینترنت وصل شوند.
 
علمی گفت: تا پیش از این شرکتهای اینترنتی برای دریافت هر خط E1 مبلغ سه میلیون تومان به عنوان ودیعه به مخابرات پرداخت می کردند که این مبلغ...
ادامه نوشته

تصميمات پنجاهمين مجمع سالانه بانك مركزي با حضور رييس‌جمهور


رییس جمهور در پنجاهمین مجمع عمومی بانک مرکزی تصریح کرد:
نظارت بانك مركزي بر بانك‌ها بايد گسترش يابد

در مجمع عمومی بانک مرکزی که به ریاست ريیس‌جمهور برگزار شد، افزایش سرمایه این بانک از 20 به 25 هزار میلیارد ریال به تصویب رسید.
به گزارش خبرگزاری‌ها، محمود بهمنی با اشاره به مصوبات پنجاهمین مجمع عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران که سه شنبه شب با حضور ريیس‌جمهور برگزار شد، اظهار داشت: با افزایش این سرمایه می توان در رتبه جهانی بالاتری قرار گرفت.
ريیس کل بانک مرکزی کنترل و نظارت بر مصرف منابع، اجرای کامل بانکداری الکترونیک، ساماندهی موسسات پولی غیر متشکل و رعایت ضوابط و دستورالعمل‌ها به وسیله این موسسات را از موضوعات مهمی عنوان کرد که در پنجاهمین مجمع عمومی بانک مرکزی مطرح شد.
وی گفت: 25 درصد سود بانک مرکزی را باید مالیات دهیم و 40 درصد از سود را به خزانه واریز ‌کنیم، ضمن اینکه بخشی را نیز به عنوان ذخیره احتیاط داریم که قسمتی به افزایش سرمایه و بقیه آن به خزانه واریز شد.
نرخ تورم در پايان مرداد ماه جاري به زير 9 درصد مي‌رسد
رييس کل بانک مرکزي گفت:‌ ميزان تورم در ارديبهشت ماه امسال به 9/9 درصد، خرداد ماه 4/9 درصد و در تير ماه به 1/9 درصد تنزل يافت و پيش‌بيني مي‌شود اين شاخص در پايان مرداد ماه به زير 9 درصد برسد. «محمود بهمني» عصر سه‌شنبه در اين نشست افزود: در سال 86 نرخ تورم بيشتر از 4/18 درصد بود که اين رقم در سال 87 به 5/24 درصد، در سال 88 .....

ادامه نوشته

توقف صادرات BMW و تویوتا به ایران؟

گروه خودرو - خبر توقف صادرات تویوتا به ایران که روز گذشته در نشریات ژاپنی منتشر شد با واکنش از سوی طرف ایرانی این شرکت مواجه شد، به طوری که با وجود تایید توقف صادرات از سوی شیوری‌هاشیموتو سخنگوی شرکت تویوتا موتورز ژاپن، محمد رضا شهبازی سرپرست بازاریابی نمایندگی شرکت خودروسازی تویوتا ژاپن در ایران خبر از عدم ابلاغ رسمي‌توقف صادرات تویوتا به ایران داده و در این خصوص مي‌گوید:

شرکت ایرتویا از طریق رسانه‌های ژاپنی از خبر مذکور مطلع شده و تاکنون این خبر به طور رسمي‌به ما ابلاغ نشده است.
شهبازی در ادامه افزود: واردات خودرو تویوتا به ایران همچنان ادامه دارد و هنوز به طور رسمي‌درباره توقف این روند مطلع نشده ایم. وی اضافه کرد: قطعا توقف صادرات محصولات تویوتا به ایران‌، شامل قطعات و خدمات پس از فروش نخواهد شد و ارائه این خدمات در ایران ادامه مي‌یابد.
توقف صادرات تویوتا موتورز به ایران در حالی است که طی دو سال گذشته این شرکت توانسته بود بخش قابل توجهی از بازار ایران را تصرف کند‌، اما در صورت اجرای خبر مذکور مي‌توان گفت بازار این شرکت به مرور در اختیار سایر شرکت‌های خودروسازی خارجی قرار خواهد گرفت.
براساس این گزارش، شرکت تویوتا اعلام کرد، توقف صادرات محصولات این شرکت به ایران از دو ماه پیش (ژوئن) آغاز شده است. از سوی دیگر شنیده‌ها حکایت از آن دارد که BMW نیز از توقف صادرات محصولات خود به ایران خبر داده است. براساس خبر منتشر، شرکت‌های مذکور صادرات خودرو به ایران را تا اطلاع بعدی متوقف خواهند کرد. اقدام صورت گرفته از سوی شرکت‌های تویوتا و BMW در حالی است که در فروردین ماه سال جاری نیز شرکت بنز از کاهش مراودات تجاری خود با ایران خبر داده بود، هرچند خبر مذکور از سوی شرکت‌های طرف قرارداد با این شرکت تایید نشد.
دنیای اقتصاد