بانک ۲۴

بانک و بانکداری و بیمه

بانک ۲۴

بانک و بانکداری و بیمه

سد چاپ در برابر بانکداری الکترونیک

در حالی که در اتاق پذیرایی خود نشسته اید و در حال وبگردی با تلویزیون اینترنتی هستید ، بد نیست سری هم به حساب های بانکی خود بزنید و ببینید اوضاعشان چطور است !












پرینت ویک /فیلیپ چادویک : در حالی که در اتاق پذیرایی خود نشسته اید و در حال وبگردی با تلویزیون اینترنتی هستید ، بد نیست سری هم به حساب های بانکی خود بزنید و ببینید اوضاعشان چطور است !

هر چند تصور سطرهای بالا برای کشور ما هنوز شگفت آور و زود است اما بد نیست این تصور را ادامه بدهیم : شما می توانید با کلیک روی یک لینک ، به راحتی با منشی مجازی بانک رو به رو شوید که شما را از وضعیت حساب هایتان ، پیشنهادهای بانک برای سپرده شما و هر اطلاعات دیگری که نیاز داشته باشید آگاه می کند . تکنولوژی نوین ISA به نظر جذاب می رسد چرا که به جای تنظیم یک قرار ملاقات با مشاور امور بانکی در محل کار ، در حالی که راحت روی صندلی خود لم داده اید می توانید فعالیت های بانکی خود را انجام داده و از طریق یک وبکم نیز با مشاوران بانکی به مشورت بنشینید .

امکان دیگری نیز در این فناوری وجود دارد ، فرض کنید در یک اتوبان در حال رانندگی هستید که پوستر تبلیغاتی یک وام بانکی نظرتان را جلب می کند ، فقط کافی است از لوگوی آن پوستر عکس گرفته و آن را با گوشی همراهتان ارسال کنید . در مدت زمان اندکی همه اطلاعات وام های مورد نظر برای گوشی همراه شما ارسال خواهد شد .

● پیش قراول ها

اگر چه ابداع این نوع بانکداری ، به ۵ تا۱۰ سال پیش بر می گردد ، اما مراکزی مثل مرکز ابداعات بانکداری ( HP BIC ) همچنان مشغول کار روی پروژه هایی هستند که بتواند کیفیت تجربه مشتری را بالا ببرد و اعتمادی را که بسیاری از نهادهای مالی به بانک ها از دست داده اند ، به آنها باز گرداند . اما یک سوا ، همچنان بر فراز کل این مجموعه وجود دارد ؛ چاپ ، کجای کار قرار دارد ؟

به صورت سنتی ، بانک ها از طریق اعلامیه های چاپی با مشتریان خود ارتباط برقرار می کردند اما آیا می توان گفت رشد بانکداری آنلاین ، حکم مرگ شیوه پیشین را صادر کرده است ؟ لزوما پاسخ به این پرسش مثبت نیست چرا که نشانه هایی وجود دارد که به ما می گوید شیوه چاپی بانکداری هنوز راه زیادی تا مرگ دارد و هر دو شکل چاپ متعارف و چاپ دیجیتال ، نقش مهمی در این عرصه بازی می کنند .

نگاهی به روند رشد بانکداری آنلاین ، ما را به نتایج باور ناپذیری می رساند ، از جمله اینکه رشد مشتریان آنلاین سیستم بانکی از زیر ۵ میلیون نفر در ده سال پیش به ۲۱ میلیون نفر رسیده است و بانکداری آنلاین رشدی ۵۰۵ درصدی را تجربه کرده است .

تمامی بانک ها هم اکنون نیز مشتریان خود را به سمت دوری از سیستم کاغذی بانکداری و گرایش به بانکداری آنلاین تشویق می کنند ، چرا که این سیستم هزینه های آنان را کاهش می دهد و برای کاربران نیز محیط دوستانه و راحت تری را فراهم می کند .

● دیجیتال گرایی

همانگونه که مرکز BIC نیز می گوید ، همه نشانه ها ، آینده ای دیجییتال را برای ما تصویر می کنند . این واقعیت باعث شده است برخی از بازیگران بزرگ بخش مالی دنیا نیز اخیرا به این سمت گرایش پیدا کنند تا بتوانند نقش خود در آینده ای را نیز حفظ کنند . بانک هایی مثل Credit , Merrillynch , HSBC-isse ، بانک نیویورک ملون و چند بانک بزرگ دیگر ، همه با مرکز BIC در طراحی پروژه های خلاقانه سهیم اند و برای آن سرمایه گذاری کرده اند .

جی پیس ، مدیر بازاریاب نرم افزار Exstream HP ( نرم افزار مدیریت بانکی ) در منطقه EMEA توضیح می دهد . به هر حال این فضایی است که در این مقطع وجود دارد ، خدمات مالی ما برای مشتریان ، همچنان حرفه در جهت کاهش هزینه های مربوط به چاپ و تولید ، و نیز کاهش پیچیدگی اسناد است و بهترین نتیجه در این جهت ، کار روی پروژه های آنلاین است .

● انتخاب سازی

HP نیز معتقد است که آینده بخش مالی در دنیا ، قطعا انتخاب های بیشتری پیش روی مشتریان خواهد گذاشت و این مستلزم راهبردی چند گانه از سوی بانکهاست . آخرین نسخه نرم افزار EXstream شامل قالب هایی می شود که به واسطه پیام کوتاه ، رایانامه و ارتباط رایانه ای قابل ارائه است و نه تنها فرم های چاپی ، بلکه فرم های آنلای را نیز شامل می شود .

شرکت کنون ( Canon ) نیز ، راهبرد مشابهی را برگزیده است ، مسئول فروش این شرکت می گوید : نفع نهادهای مالی بریتانیا در این سات که خطوط ارتباطی را بگشایند و با مشتریان خود به صورت شخصی رودرو شوند .

او می گوید : در گذشته رابطه آرام ولی دقیق بود که در معاملات با بانک متجلی می شد ، ولی اکنون پیشنهادهای بیشتر برای عرضه به مشتری وجود دارد ، پیشنهادهایی که تنها دلبستگی مشتری به بانک را ایجاد می کند . کل انگیزه ما استفاده از فناوری و قادر ساختن اهالی صنعت چاپ به درگیری بیشتر با مجموعه ارتباطاتی است .

برای بسیاری از مجموعه های صنعت چاپ ، مثل لترای ( Lateral ) ، این تغییر فناوری به معنای تعدیل راهبردها و رفتن به سمت یک پیشنهاد چند کاناله برای بخش مالی است که بتوان اطلاعات کلیدی خود را به شیوه کار آمد طبقه بندی و مدیریت کند .

مسئول فروش کنون می گوید : شرکت های چاپ و نشریه به دنبال گسترش خدمات خود هستند و تآکید ما آن است که اطلاعات در بطن رابطه اینترنت – چاپ قرار دارد که باید سلامت خود را بیمه کند و این به معنای استفاده مناسب از صنعت چاپ است .

آنگونه که وی به ما می گوید ، بانک های امروز به دنبال مشتریان فعلی نیستند بلکه به نسل آینده مشتریان خود نگاه می کنند : نوجوان های امروز ، ۱۰ سال آینده بسیار موثر خواهند بود و این باعث می شود به وجود توان بالا در شبکه های اجتماعی ، چاپ و نشر و هر چه که این نسل به آن احتیاج دارد ، اذعان کنیم . اینجاست که فناوری های قدیمی دیگر اهمیت چندانی نخواهند داشت و کاغذها و سسیستم کاغذی ، دوام نمی آورند .

● راه طولانی

از جمیع آنچه گفتیم ، اینگونه بر می آید که چاپ و ارتباط کاغذی ، هنوز نقش مهمی در سیستم های بانکی دنیا دارد ، ابداعات جدی در حوزه چاپ و تلاش برای ایجاد انتخاب های جدید برای مشتریان ، ما را به این باور می رساند که به رغم همه رشد بانکداری دیجیتال ، هنوز راه زیادی تا حذف بانکداری کاغذی داریم و تا روزی که ارتباط بانک و مشتری ، تنها از طریق ارتباط آنلاین انجام بپذیرد ، روزهای زیادی در پیش است .

بانک ها از اینکه مشتریان خود را به صورت حداکثری حفظ کنند ، ناامید شده اند ، بنابراین تعجبی نیز ندارد که شکل های جدید و نوینی از ارتباط را به مشتریان خود عرضه کنند . در نهایت این درست است که مرکز بانکداری آینده شرکت HP پیش بینی می کند که آینده بانکداری چاپی ، نابودی است ، اما اگر کمی عمیقتر بنگریم ، در خواهیم یافت که هنوز صنعت چاپ در بطن بانکداری جهانی نقش جدی بر عهده دارد




انجمن روابط عمومی ایران ( www.prsir.org )
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد