بانک ۲۴

بانک و بانکداری و بیمه

بانک ۲۴

بانک و بانکداری و بیمه

آنالیز بحران بانکها

آنالیز بحران بانکها

در حال حاضر فعلا از سقوط اقتصاد اعتباری آلمان جلوگیری شده اما این سوال باقی است که اوضاع بانکهای آلمان چگونه است و پولهای صاحبان حسابهای پس انداز چقدر امن می باشد؟










در حال حاضر فعلا از سقوط اقتصاد اعتباری آلمان جلوگیری شده اما این سوال باقی است که اوضاع بانکهای آلمان چگونه است و پولهای صاحبان حسابهای پس انداز چقدر امن می باشد؟در آلمان نجات HRE فعلا از بروز فاجعه جلوگیری کرده است . ورشکستگی HRE میتوانست به تنهایی خسارات سنگینی به بار آورد به عنوان مثال در رابطه با بانک ایالتی بایرن،موسسه عمومی حقوقی مونیخ دارای ارتباط داد و ستدی تنگاتنگی با HRE می باشد و در آنجا دارای اعتبارات گشاده ای به میزان بیش از یک میلیارد یورو می باشد.تنها با ورشکستگی لمان، بایرن LB با خسارتی به میزان دستکم ۳۰۰ میلیون یورو به گروه بحران زدگان می پیوست . این موسسه همیشه در جایی که کارها واقعا خراب می شوند حضور دارد میزان بدهی های این موسسه از زمان آغاز بحران بالغ بر ۵ میلیارد یورو می باشد.

خصوصا بانکهای ایالتی در حال حاضر اساسی ترین مشکل بازار مالی آلمان را تشکیل می دهند. تنها با ورشکستگی لمان خطر سقوط ۱/۷ میلیارد یورو وجود دارد که به تبع آن نگرانی تامین هزینه ها در زمان رکود بازار پول بوجود می آید.بانک ایالتی بادن - وورتنبرگ باید تا دسامبر ۲۰۰۹ مطالبات سرمایه گذاران کوتاه مدت را به میزان حدودا ۱۰۰ میلیارد یورو تامین کند که به طور مقایسه ای این مقدار برای ۳۵ Hypo Real Estate میلیارد یورو می باشد که به آن ۱۰ میلیارد برای مجتمع بانکی Rheinland Pfalz و ۳/۵ میلیارد دیگر برای Sachsen LB که شوابن آن را به عهده گرفته ، اضافه می شود. همچنین بانک ایالتی بایرن ۴۳ میلیارد یورو سرمایهگذاری در دفتر محاسباتش دارد که باید تا پایان سال ۲۰۰۹ پرداخت شوند که باید برای آنها یک سرمایه گذار جدید بیابد .برای LB/Nord این مبلغ ۴۲ میلیارد یورو و برای WestLB مانند Eurohypo حدود ۳۰ میلیارد یورو می باشد.

بانکهای پس اندازی در مقایسه موقعیت مطمئن تری دارند ، آنها برای تامین پول به ندرت به منابع مالی بین المللی وابسته می باشند البته این امر تا زمانی صادق می باشد که مشتریها پولهایشان را در این بانکها پس انداز کنند که آنها هم روز به روز تمایل کمتری را نسبت به سرمایه گذاری در بانکهای نامطمئنی چون WestLB و BayernLB نشان می دهند. به دلیل مشکلات زیادی که WestLB همیشه در تامین منابع مالی خود داشته روسای بانکهای پس انداز تصمیم به فراهم نمودن زمینه های انحلال این بانک گرفته اند ولی یورگن روتگرز مدیر نردهاین وست فالینی این بانک هنوز در برابر آنها مقاومت می کند اما بانکهای پس انداز به عنوان شرکای صاحب سرمایه می خواهند از بحران مالی استفاده کرده و حرفشان را پیش ببرند.بازار مالی WestLB باید توسط Deka ی به نسبت پایدارتر هدایت شود . بازار شرکتها و مشتریها به LBBW علاقه نشان داده و قرار است مسئولیت LB/Nord را بانکهای پس اندازی به عهده بگیرند بنابراین تنها یک بانک به عنوان بانک بد با اوراق مشکل دارش باقی می ماند که آن را هیچ کس نمی خواهد . این موضوع را یکی از طرفین قرارداد پیش بینی می کند.

در حال حاضر اعتمادها از بین رفته ، پس از ورشکستگی لمان مدیر هر بانکی لیستی از موسسات اعتباری دارد که داد و ستد با آنها هنوز در شرایط استثنایی می تواند ادامه داشته باشد.نام Eurohypo نیز در این لیست از پایان سال ۲۰۰۵ تحت تملک Commerzbank قرار دارد.

الگوی داد و ستد بزرگترین تامین کننده مالی املاک اروپا مشابه HRE می باشد به همین دلیل ارزش بورس Commerzbank بیش از ۲۴ درصد در عرض یک روز در هفته گذشته کاهش یافت.هر بانکی حتی یکی از دو بزرگترین بانکهای آلمان ، در چنین اوضاع نابسامانی آسیب پذیر می باشد. شایعه ها کافی هستند تا باعث شوند سرمایه گذاران پولهایشان را به طور گسترده ای خارج کنند. همزمان طی هفته های آینده Commerzbank باید قرضهای کوتاه مدتش بالغ بر ۸ میلیارد را بپردازد . به نقل از یک تاجر پول این بازار در حال حاضر مرده میباشد.Commerzbank بر این نکته تاکید می کند که آنها بر خلاف Hypo Real Estate تنها پرداختهای کوتاه مدتشان را با پولهای کوتاه مدت تامین کرده اند.

علاوه بر این در حال حاضر به نقل قول از خود آنها امکان دسترسی به ۸۸ میلیارد یورو از سرمایه گذاریهای مشتریها وجود دارد. به علاوه Commerzbank پولهایی را در EZB ، بانک ملی سوئیس و بانک مرکزی آمریکا ذخیره کرده است.یک مدیر بلند پایه Commerzbank می گوید : ما ظرف مدت ۲ دقیقه دسترسی به مبالغ میلیاردی از منابع مالی دوگانه مان داریم.از آغاز بحران چندین میلیارد یوروی دیگر در مخازن آهنین ذخیره شده اند ، از زمانی که بازار پول خشک و راکد شده انجام چنین اقدامات احتیاطی مناسب می باشد. البته Commerzbank باید خودش را برای پرداخت چند صد میلیون یورو برای فصل گذشته آماده کند که احتمالا اصل سرمایه خودش را هم تضعیف خواهد نمود.

بحران در حال پیشروی در مانده حساب بانکها نیز می باشد چون بهای بسیاری از کالاها در حالت آزاد تغییر یافته است. Commerzbank باید علاوه بر اینها تبعات به عهده گرفتن مسئولیت بانک بحران زده Dresden ، که هنوز هم سرمایه گذاریهای نا مطمئنی بالغ بر ۲۰ میلیارد یورو را در بیلان خود دارد ،نیز هضم کند که آنها هم به دلیل ناآرامیها فقط با بهای بسیار بالا قابل فروش بوده و در واقع باید اصولا فاقد ارزش اعلام شوند.

اما اوضاع Deutschebank ، تنها بانک آلمانی با اعتبار جهانی چگونه می باشد؟

در نگاه اول کاملا خوب. این بانک اوضاعش را با مشتریهای خصوصی بسیار خوب برساخته و در حال حاضر حدود ۱۳۷ میلیارد یورو پول ثابت در دفاتر محاسباتی اش دارد.این بانک در مراحل آغازی بحران طی مدت یک سال برای خودش جمعا ۷۴ میلیارد یورو سرمایه طولانی مدت قابل دسترس تهیه کرد.اما در عین حال هیچ موسسه مالی آلمانی دیگری به اندازه این بزرگترین بانک آلمان به بازار سرمایه وابسته نمی باشد.

این بانک در تاریخ ۳۰ جون مبلغی بالغ بر ۵۱۶ میلیارد یورو منابع مالی بیمه نشده را به خود جذب کرد.که بسیاری از آنها طولانی مدت می باشند اما در بین آنها ۸۴ میلیارد یورو اوراق سرمایه گذاری کوتاه مدت بودند که بعضا در حال حاضر قابل تامین نمی باشند.

Deutschebank هنوز به دلیل داشتن منابع مالی متعدد و متنوع به عنوان معتبرترین بانک محسوب می شود اما هنوز هم با اعتبار و شهرت سیستم مالی آلمان فاصله دارد. ورشکستگی HRE می توانست او را هم شدیدا تحت تاثیر قرار دهد به علاوه جوزف آکرمن باید اعداد و ارقام واقعا ناگواری را برای سه ماهه سوم گزارش دهد.آنالیزگران JP Morgan روی صورتحسابهایی بالغ بر ۴/۵ میلیارد یوروی دیگر برای نیمه دوم سال حساب می کنند.تنها با وامهایی که بر پایه اعتبار خانه ها برای بدهکاران آمریکایی می باشد Deutschebank امید یک درآمد خوب را دارد، در حالی که موسسات مالی دیگر باید این اوراق را می فروختند این بانک به شدت در آن مشارکت کرد ، او به همراه سایر شرکایش بسته های اعتباری بالغ بر ۱۰ میلیارد دلار را خریداری کرد که ۲ سال پیش بعضا بهای ۱۰ برابر داشتند . او اکنون قصد دارد وامهای دولت آمریکا را حداقل ۲ تا ۳ برابر قیمت سابقش بفروشد. این بانک می تواند سرمایه اش را در مدت زمانی کوتاه ۲ برابر کند.


منبع:

روزنامه رسالت

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد